Pokladní systémy šetří čas i peníze
Je to už více než dvacet let, kdy "na place" ve všech českých restauracích pobíhal číšník mezi hosty a kuchyní s objednávkou napsanou na papírovém bločku, kdy papír a tužka byly jedinými nástroji k uzavření hostova účtu a kontrole nákladů v podniku...
Dnes
je téměř běžné, že restaurace, bary, hotely a kluby řídí provoz za pomoci
moderních pokladních systémů. Většinou se jedná o komplexní systém vhodný pro
jakýkoli typ gastronomického provozu.
Vznik pokladních systémů
Historicky
první pokladní systém má kořeny již v roce 1870 ve městě Daytona v americkém
státě Ohio. Tehdejší úspěšný obchodník James Ritty, který obchodoval s whisky,
vínem a doutníky čelil problémům s nepoctivými zaměstnanci. Jednoho dne se
James Ritty vydal parníkem na výlet do Evropy. Na parníku ho velmi zaujal
mechanizmus lodního šroubu, který uměl počítat jeho otáčky z důvodu pravidelné
kontroly a údržby. V této chvíli se v něm zrodila myšlenka, že by něco podobného
potřeboval pro kontrolu ve svém obchodě. Když se vrátil zpět domů, ihned o všem
informoval svého bratra, s nímž začal vyvíjet nápad, a to duplicitní
mechanizmus, který by uměl počítat hotovostní transakce. O devět let později,
tedy v roce 1879, si James a jeho bratr patentovali svůj vynález jako
"Ritty’s incorruptible cashier" (volně přeloženo jako "Rittyho
neúplatný pokladní"). Tento moment se dá považovat za vznik pokladního
systému. Bratři Rittyovi si pak otevřeli továrnu na jejich výrobu. V roce 1881
firmu koupil Jacob Eckert, který podnik označil za "National manufacturing
company" (volně přeloženo jako "Národní výrobní společnost"). Od
něj později koupil firmu John Patterson, který pokračoval v dalším vývoji
pokladny a zdokonalil ji natolik, že bylo možné tisknout transakce a denní
záznamy. Postupem několika let došlo k dalším převratným zlepšením a v roce
1970 byla představena první pokladna řízena počítačem.
Co umí současné systémy?
Pochopitelně
záleží na tom, jaký si vyberete, jaké kombinaci hardwaru a softwaru dáte
přednost. Hardware, jednoduše
řečeno, je ta část systému, která je
vidět. Jedná se tak o volbu velikosti, odolnosti "kasy" proti prachu,
vodě... Software pak určuje možnosti,
funkce, který konkrétní pokladní systém nabízí. Nahlédněme do některých z nich.
Centrální
částí systému je pokladna. "V každém okamžiku máte na očích aktuální tržbu
i stavy účtů. Nechybí možnost podívat se do historie účtu. Mezi další funkce
patří, třídění podle kategorií, sloučení stolů, přesun mezi stoly, dopočítávání
částky, stravenky, karty, storno, slevy při placení, personální ceny, vrácení
účtu po zaplacení a přepínání na dálkový displej," vysvětluje Petr
Havelka, jednatel firmy A.W.I.S.
Další
klíčovou částí systému je ceník, který obsahuje širokou škálu funkcí. Mezi
funkcemi naleznete odečítání ze skladu, možnost definování složení jídel i
koktejlů, zrcadlo a inventuru. Samozřejmostí je jednoduchá editace jednotlivých
položek dle libosti.
Veškeré
statistiky jsou převáděny do přehledných reportů, které obsahují příjmy,
výdaje, měsíční přehledy, přehled docházky.... Všechny položky, které byly do
systému vloženy, se nikdy nesmažou. Stornované položky naleznete ve storno
záznamu. Prostřednictvím systému lze kontrolovat sklad , kde si můžete nastavit
minimální množství zásob. V praxi to znamená, že systém včas upozorní na všechno, co je
potřeba dokoupit.
Pod
položkou fakturace naleznete i seznam všech přijatých faktur a nechybí ani
možnost upozornění na včasné splacení. Samozřejmostí je, že v této sekci budete
pořizovat veškeré zboží do skladu. Pro hotely je významná položka
"recepce, rezervace". " Součástí této položky je jednoduchá a
přehledná rezervace pokojů, přehled obsazenosti a další informace o
jednotlivých pokojích, jako je číslo či název," doplňuje Petr Havelka z
firmy A.W.I.S.
Systém
může zahrnovat také seznam majetku, inventury, nastavení měny, meziuzávěrky,
tržby směn, prodeje za den a úbytky ze sortimentu. Eviduje zároveň chyby v
pokladně, takže jejich dohledání je velmi snadné.
Výhody investice
Pokladní
systém dává dokonalý přehled o hospodaření v restauraci, kontroluje náklady,
provoz, šetří čas a zároveň finance. "Díky systému probíhají objednávky
rychleji. Kuchař nemusí čekat, až číšník přinese objednávku do kuchyně a ten
stihne obsloužit v kratší době více zákazníků. Stačí jedno kliknutí číšníka na
obrazovku a v kuchyni se požadavek vytiskne," popisuje Petr Vopátka,
konzultant systematické gastronomie z firmy A.W.I.S. Jistotou je, že host dostane účtenku bez
chyb. Tím, že číšník nesčítá manuálně, ale přes systém, eliminují se chyby.
Výstupy
a analýzy ze systému umožňují manažerovi restaurace rychle reagovat na změnu
poptávky hostů, snižovat či zvyšovat zásoby ve skladu.
Některé
restaurace mají na pokladní systém napojené i kamery, které objednávku
monitorují v každé chvíli. "Doporučil bych
přemýšlet o zamýšlené investici, protože je možné propojit efektivně
pokladní i kamerový systém,"doporučuje Petr Havelka.
Vydáno 07.10.2014
168 Zhlédnutí