Desatero zodpovědného klienta k výběru dobrého finančního poradce
Desatero zodpověděného klienta k výběru finančního poradce: Finanční poradce není obchodní zástupce; Informuje, vše ochotně vysvětlí; Nejprve naslouchá, potom navrhuje řešení; Certifikace je pro něj základ; Emoce nechte stranou, rozhodujte se hlavou; Nátlak a časová tíseň do finančního poradenství nepatří; Také detaily rozhodují, buďte zdravě kritičtí; Rozhoduje značka? Často ano... ; Učení je u poradce základ; Můžete říci NE.
1. Finanční
poradce není obchodní zástupce
Obchodní
zástupce většinou zastupuje jednu firmu, jejíž finanční produkty prodává. Logicky
neposkytne kvalitní poradenství, nedá objektivní srovnání různých finančních
produktů: jeho cílem je prodat vám konkrétní produkt. Finanční poradce naopak
hledá různá řešení pro různé potřeby svých klientů, disponuje nabídkou vice
produktů od více společnosti.
2. Informuje,
vše ochotně vysvětlí
Finanční
poradce musí být schopný navržená řešení vysvětlit a znát jejich souvislost s plněním
vašich osobních cílů. Měl by být schopný zdůvodnit výběr konkrétních produktů a
představit vám také dostupné alternativy. Cizí pojmy, kterým nerozumíte, musí finanční
poradce vždy vysvětlit vám srozumitelnou řeči. Nehovoří pouze o výhodách, ale
upozorní také na rizika a případné nevýhody navržených produktů.
3. Nejprve
naslouchá, potom navrhuje řešení
Finanční
poradce nejprve naslouchá. Zjišťuje vaše plány a cíle, finanční možnosti,
aktuální uzavřené smlouvy. Finanční poradce nikdy nepřichází na první schůzku s nabídkou
konkrétních produktů a plánů. Od prvního telefonu s poradcem až po dobrý
finanční plán počítejte minimálně se dvěma, často ale i třemi či čtyřmi
schůzkami. Nebojte se i na druhé schůzce pokládat kontrolní otázky a ověřovat, zda
poradce pochopil vaše cíle a při návrhu řešení je respektuje.
4. Certifikace
je pro něj základ
Finanční
poradenství je legislativně upraveno a poradci musí dodržovat řadu striktních pravidel.
Investujte čas do prověření svého poradce: ověřte si jeho registraci u České národní
banky, pokuste se vyhledat na internetu informace o něm a o jeho reputaci.
Můžete využít i server, který za vás ověří vašeho finančního poradce www.overeniporadcu.cz.
5. Emoce
nechte stranou, rozhodujte se hlavou
Buďte
realisté a nenechte se opit rohlíkem. Pokud vám slibuje finanční poradce
nereálné zisky, ohání se garantovaným zhodnocením a odkazuje se na minulý vývoj
finančních trhů, buďte v další spolupráci velmi opatrní.
6. Nátlak a
časová tíseň do finančního poradenství nepatří
Známkou
dobrého finančního poradce je nejen dochvilnost, ale také dostatek času, který
vám dá k promyšlení návrhu a k rozhodnutí. Časová tíseň a nátlak do osobních
financí nepatří. Dobrý poradce nepřichází s nabídkami, které musíte využít „teď
nebo nikdy".
7. Také
detaily rozhodují, buďte zdravě kritičtí
Buďte
aktivní, pokládejte dotazy, buďte na poradce přísní. O kvalitách poradenského servisu
vypovídají i takové detaily, jako je dochvilnost finančního poradce, Nebojte se
domluvit si schůzku u poradce v kanceláři nebo na neutrálním místě (například v klidné
kavárně), finanční poradenství se již dávno nedělá na pohovce ve Vašem obýváku.
8. Rozhoduje
značka? Často ano...
Pracuje
finanční poradce pro některou z velkých finančně poradenských firem? Jakou má reputaci
a se kterými finančními institucemi spolupracuje? Jak dlouho firma na trhu působí
a kolik ji reprezentuje finančních poradců? Hledejte reference, zkušenosti
jiných i nezávislá ocenění, kterými se firmy chlubí.
9. Učení je
u poradce základ
Nebojte
se zeptat finančního poradce na jeho zkušenosti. Jak dlouho je v oboru? Jaké absolvoval
kurzy a jaké je jeho vzdělání? Pamatujte, že finanční produkty se rychle mění a
jen poradce, který je „v obraze“, vám může dobře poradit.
10. Můžete
říci NE
Pamatujte:
do uzavření smlouvy vás nikdo nemůže nutit. Pokud máte pochybnosti, zjistěte si
více informací, zeptejte se na názor někoho znalého z vašeho okolí, vezměte si
čas na rozmyšlenou. Pokud vás poradce nepřesvědčí, vždy můžete říci NE.
5x STOP:
jak poznáte špatného finančního poradce?
.
neradí, prodává jeden nebo několik málo produktů
.
nenaslouchá vám, přichází s řešením hned na první schůzku
. skrývá
rizika, představuje jen výhody produktu
.
vyvíjí časový nátlak, nenechá Vás Vše si promyslet
.
slibuje nereálné
Vydáno 01.03.2014
338 Zhlédnutí