Poškozený hydrodynamický měnič může nadělat škodu
Pojem hydrodynamický měnič vám možná nic neříká, ale pokud jste řidiči vozů s automatickou převodovkou, měli byste zbystřit. Hydrodynamický měnič je totiž velice důležitou součástí vozu, která přenáší krouticí moment od motoru k převodovce. A pokud se hydrodynamický měnič jakkoliv poškodí, škody se můžou vyšplhat až do závratných částek.
Prevence jako základ
Vychutnáváte si jízdu autem,
když v tom si všimnete, že zatáčky při konstantní jízdě kolísají a spojka
neustále spíná a rozpíná? Pokud ano, tak je na prevenci pozdě. Máte totiž
s největší pravděpodobností opotřebenou lamelu přemosťovací spojky, což
bývá nejčastější závadou
hydrodynamického měniče. Lamela už nepřenáší krouticí moment motoru,
protože její obložení je spálené nebo tenké z důvodu opotřebení. Pokud i
v této fázi podceníte opravu hydrodynamického měřiče, pak riskujete
následnou nutnou opravu převodového ústrojí, která je mnohonásobně dražší. Při
zanedbání péče o hydrodynamický měnič se totiž vytváří ocelové piliny, které se
dostanou až do hydraulického okruhu převodovky a pokud chcete zachránit své
auto, oprava vás nemine.
Chcete si ušetřit starosti a
finanční náklady spojené s nutnými opravami? Pak dejte zelenou prevenci.
Společnost KAPS Automatic si poradí
jak s pravidelnými revizemi, tak i s opravami veškerých automatických
převodovek osobních a dodávkových vozidel a vybraných typů stavebních strojů.
Garantujeme vám rychlý a
kvalitní servis – vaše auto bude připraveno už do dvou pracovních dnů!
K revizím a opravám hydrodynamického měniče využíváme moderní automaty. Na
prevenci by měl myslet každý řidič a po každých 120 000 najetých
kilometrech, by měl navštívit společnost KAPS Automatic v Kojetíně.
Jak hydrodynamický měnič
funguje?
Hydrodynamický
měnič není žádnou novinkou, patentován byl už v roce
1905. Od té doby však zaznamenal značný vývoj a přizpůsoboval se moderním
myšlenkám a výrobě. Hydrodynamický měnič se skládá z 5 částí:
- čerpadlo
- turbína
- stator
- spojka přemostění měniče – spíná se
a rozpíná velice často. Při sepnutí spojky dojde k přímému pohonu
vstupu převodovky motorem. Naopak při jejím rozpojení při nižších
rychlostech se absorbují vibrace motoru, aby se dále nepřenášely na
ostatní díly převodovky.
- vnější plášť
Správně fungující
hydrodynamický měnič pracuje tak, že přenáší krouticí moment od motoru. Měnič
funguje jako hydrodynamická spojka mezi motorem a automatickou převodovkou a je
doplněný reakčním členem. Ten slouží k usměrnění proudu kapaliny
z turbíny na lopatkové kolo. Výsledkem je pak rozjetí vozidla.
Jmenovali jsme nejčastější
příčinu závady hydrodynamického měniče – opotřebení lamely přemosťovací spojky.
Závad ale může být mnohem více. Hydrodynamický měnič je složitý mechanismus, ke
kterému se musí přistupovat s patřičnou péčí. Při jejím nedodržení může
docházet k tisícovým škodám. Navštivte KAPS
Automatic a nedejte drobným závadám šanci změnit se v katastrofální
důsledky.
Vydáno 01.07.2014
10956 Zhlédnutí