Nemám se za co stydět! Trvám na kvalitě výcviku a lidském přístupu i v této agresivní době! – 1. část
Autoškola Top oslaví v tomto roce již dvacáté narozeniny v Řepích! Přinášíme 1. část rozhovoru s majitelkou Autoškoly Top, paní Helenou Krajčířovou.
Paní Krajíčková, vím, že Autoškola Top oslaví v Řepích již
dvacáté narozeniny. Kolik let vlastně učíte, předpokládám, že déle ?
Máte pravdu paní Jitko. V roce 1983 jsem získala učitelský
průkaz jako druhá žena - učitelka v Praze. V tehdejší době veškerá střediska
výuky a výcviku provozoval Svazarm. Já jsem nastoupila do střediska ve
Vršovicích na Praze 10. Rychlokurz tehdy stál 1950,-Kč a kurz s výukou ve
skupině žáků 1200,-Kč. V Praze bylo myslím 5 obřích středisek výuky a na
zahájení čekali žáci v pořadníku. Žáci museli absolvovat 5 hodin na trenažeru,
kde jim bylo často špatně od žaludku, dále 2 hodiny na cvičišti a povinných 12
jízdních vyučovacích hodin v provozu. Před oficiálními závěrečnými zkouškami se
povinně konaly tzv. připouštěcí zkoušky. Žáci byli nejprve přezkoušeni formou
testu z Pravidel silničního provozu vedoucím střediska. Pokud žák neprospěl,
musel si přikoupit hodiny teorie. Na závěrečné zkoušky nebyl připuštěn do
té doby, dokud neprospěl při přezkoušení. Další " připouštěcí zkouška
" se konala v cvičném vozidle, kdy vedoucí střediska dohlížel na dvanáctou
jízdu žáka. Pokud vedoucí vyhodnotil, že jízda není dobrá, žák si musel
přikoupit další jízdní hodiny. Protest nebyl možný a žák nebyl připuštěn k
závěrečným zkouškám.
Jací byli tehdy zkušební komisaři ?
Žáci měli z těchto komisařů obrovský respekt a možná si své
zkoušky pamatují dodnes. Uniforma má své kouzlo. Zkušební komisaři pocházeli z
řad Policie. Dodnes si pamatuji na dva nejpřísnější komisaře - pan kpt.
Boleslav a pan kpt. Hausman. Pokud se tito dva objevili na závěrečných
zkouškách, bylo téměř jisté, že dvanáct ze čtrnácti žáků neprospěje z jízdy.
Existovalo v té době nějaké zdokonalování učitelů autoškol ?
Ano existovalo a bylo velmi dobře organizované. V každém
středisku autoškoly probíhal jedenkrát měsíčně tzv. IMZ ( " Instruktážně
metodické zaměstnání " ). Na IMZ přednášel metodik střediska. V těchto
hodinách se hodnotily výsledky učitelů, jejich styl výuky, následně byli
učitelé vedeni k jednotnému postupu při výuce praktických jízd. Nestalo se tak
nikdy, že by vznikaly pochybnosti, jak kterou situaci v provozu žákovi
vysvětlit. Bylo výborné, že názor na výuku byl díky metodikům středisek
jednotný v celé naší republice. Novopečení učitelé autoškol musí v dnešní
době prodělat pár náslechových hodin u zkušeného lektora a ihned mohou učit. V
ten okamžik končí veškeré vedení, dohled a vzdělávání. Věřím, že takový učitel
učí žáky podle svého nejlepšího svědomí, ale pokud byl špatným řidičem před
učitelským kurzem bude své zlozvyky učit též budoucí vlastní žáky. Nemohu
jmenovat, ale jeden mladý učitel z velmi známé autoškoly se hádal se mnou a
všemi našimi učiteli o odbočování z jednosměrné ulice. Nemohl pochopit, proč se
při odbočování vlevo z jednosměrné ulice, se musí řidič zařadit co nejvíce
vlevo. To jsou základy metodiky výuky. Pokud učitel nezná ani toto, jak může
potom vypadat výuka žáka ? Něžně jsem se snažila dotyčnému učiteli celé téma
vysvětlit, ale asi nesnesl, že by jej žena mohla poučovat. Výbuch agrese
následoval a tak jsem jej méně něžně vyprovodila ze dveří. Dříve všichni
učitelé museli povinně chodit na tzv. prolongace, nebo-li obhájení učitelského
průkazu a to každých pět let. Byli přezkoušeni z teorie i praxe. Toto nyní
neexistuje a obávám se, že někteří učitelé by již nebyli schopni ani napsat
test z Pravidel bez chyby.
Wow, koncept vzdělávání učitelů, který
dříve fungoval mohl být velmi efektivní. Proč to vše zaniklo ?
To je složitější otázka a neumím na ní jednoznačně odpovědět. S
příchodem " sametové revoluce " v roce 1989 začaly vznikat první
soukromé autoškoly. Ještě pár let fungovaly povinné prolongace, ale pak tyto
byly zrušeny. Vyčkávala jsem a snažila se zorientovat v nové nastalé
situaci, kterou bych nazvala legislativní džunglí. Právě nově schvalované
zákony a jejich novelizace nějak pozapomněly na zvyšování odbornosti učitelů
autoškol. Škoda !
Kde jste po revoluci učila ?
V roce 1991 jsem nastoupila do soukromé Autoškoly Srdíčko (
David Losman & Marek Janda ) v Dlouhé ulici na Praze 1, kteří se po roce
rozdělili na dvě nezávislé firmy. V roce 1991 jsem přestoupila do Autoškoly DL
( David Losman ) jako vedoucí autoškoly, ale zároveň jsem učila teorii i praktické
jízdy až do srpna 1993.
Zmínila jste rok 1993. To je tuším rok, kdy
jste založila vlastní firmu Autoškolu Top. Je to tak ?
Ano, srpen 1993 byl pro mne přelomovým. Jednoho večera mne
navštívil kamarád Petr Kliment, který byl v té době správcem řepské sokolovny.
Seděli jsme u kávy a diskutovali o soukromé autoškole. Petr byl a je velmi
akční člověk, který jedná ihned a tak mne naložil do auta a odvezl do
sokolovny. Ukázal mi mou možnou budoucí kancelář a zasedací místnost pro výuku.
Tak mne Péťa oslnil, že jsem se vrhla do legislativního kolotoče a dne
1.10.1993 otevírala Autoškolu Top. Dodnes mám tuto původní registrační listinu
v kanceláři.
Jaké byly začátky podnikání ?
Svým způsobem není nad to mít " čistou hlavu ", v půl
páté odpoledne opustit zaměstnání a brát stabilní plat. Samozřejmě, že začátky
byly těžké. Zkušební komisaři se se mnou sázeli, kolik měsíců v Řepích vydržím,
tam, kde " lišky dávají dobrou noc ". A vidíte, jsem v Řepích dvacátý
rok a učíme již i děti bývalých žáků. V prvních letech jsem učila teorii,
jezdila denně i dvanáct vyučovacích hodin a po nocích jsem zpracovávala agendu
autoškoly. Postupně přibývali učitelé, někteří dobří a někteří špatní. Špatní
šli svou cestou téměř okamžitě a ti dobří jsou se mnou dodnes. Jsou to Alenka
Choltová ( Karbusová ), Pepa Kysela, Zdeněk Tolde a Franta Franěk. Jsme téměř
jako rodina, pevně spjati jediným cílem - rozdávat své vědomosti ve stále
stejné kvalitě bez ztráty lidskosti, ochoty a pochopení.
Cítíte nějakou profesní křivdu ?
Ano. My, drobní živnostníci živíme stát a stát dělá vše proto,
aby nás bylo každý rok méně. V průběhu let jsem postřehla, že téměř každé
volby měnily systém výuky nebo přezkoušení a to pravděpodobně ruku v ruce s
šikovným lobingem. Záměrně nechci načínat toto téma. Byly by to jen domněnky a
tedy i ztráta času. Každopádně, pokud jen vyjmenuji systém zkoušení pravidel silničního
provozu, je to plejáda mrhání státními penězi. Doba kamenná - existovaly
papírové přezkušovací testy, žáci zaškrtávali správné odpovědi do přiložené tabulky.
Zkušební komisař poté přiložil šablonu k vyhodnocení výsledků. Doba plýtvání a
boom pro tiskárnu, která zakázku dostala - existovaly jednorázové papírové
testy. Žák přímo do těchto listů zaškrtával správné odpovědi a stát musel tyto
tiskopisy uchovávat mnoho let. Doba elektronická - autoškolám v ČR bylo
povoleno, aby přímo ve svých prostorách otevřely počítačové online zkušebny.
Doba zvaná " Návrat k pravěku " - květen 2011, Magistrát v Praze
zavřel všechny počítačové zkušebny v autoškolách a zkoušky probíhají pouze na
Magistrátu. Má počítačová zkušebna s šestnácti notebooky, obrovskou katedrou a
skvělou sítí zela prázdnotou sedm měsíců než jsem se důvěryhodně dozvěděla, že
jí opravdu již nebudu potřebovat. Investice 250 000,-Kč vyletěla oknem. Tehdy
jsem vážně uvažovala, že skončím.
Proč si myslíte, že je tato doba vyloženě
agresivní ?
Vše se točí okolo peněz a nespokojenosti národa. V televizních
zprávách slyšíte pouze o korupci, která movitým snadno prochází, o
amnestovaných gaunerech, o zmanipulovaných výběrových řízeních a k tomu všemu
si pustíte záběry z poslanecké sněmovny....jedním slovem, myslím, že je národ
znechucen. Lidé na ulici se zřídka usmívají, chodí oblečení převážně v temných
barvách, jsou uzavření do sebe a bojují jen za své přežití. Tzv. střední třída
mizí a drobní podnikatelé bojují o přežití za pomoci slevových portálů. Celkové
rozpoložení každého člověka je pak vidět i na jeho jízdě. Tzv. vybržďování
vzniklo nedávno. Proč asi ? Dovolil by si to někdo před deseti lety ?
Vydáno 11.07.2013
962 Zhlédnutí