Péče o klima ve vašem voze – Autoklimatizace
Klimatizace v autě přispívá k pohodě řidiče i ostatních cestujících a tím mimo jiné zvyšuje bezpečnost provozu na silnicích. Řízení vozidla patří mezi činnosti, které vyžadují maximální soustředění a se vzrůstající teplotou se pozornost velice rychle vytrácí. Stejně jak by bylo nemyslitelné jezdit v zimě v nevytopeném vozidle, totéž platí o chlazení v teplých měsících.
Pravidelná
údržba
Jak poznat, že klimatizace
ve Vašem automobilu nepracuje správně? Stačí sledovat chování při jejím
provozu. Při zapnuté klimatizaci, kdy se okolní teplota pohybuje okolo 25
stupňů, by se teplota vzduchu z výdechů ventilace měla pohybovat
okolo 5 – 10 stupňů. Stejně tak jakýkoli
hluk vycházející z kompresoru může naznačovat problém. Také by z Vaší
klimatizace neměl být cítit žádný nepříjemný zápach způsobující bakterie a
plísně, které se množí na vnitřním výměníku klimatizace a protože jde o
nejchladnější a nejvlhčí místo v interiéru vozidla, je důležité provádět
tzv. dezinfekci klimatizace, která zničí bakterie, plísně a zápach.
Doporučujeme provádět dezinfekci klimatizace dvakrát ročně, vždy před a po
sezoně používání a to i v případě, že zápach necítíte.
Zanedbáním této údržby se zbytečně vystavujete všem nepříznivým vlivům,
jako jsou kašel, podráždění, pálení v krku, pálení očí. Nepodceňujte proto
pravidelnou údržbu.
Servis
a opravy
Únik
chladícího média
Nejčastějším problémem autoklimatizací je únik chladícího média. Při běžném
provozu dochází k úniku média nejčastěji na pružných částech, jako jsou
hadice, dále také v místě spoje jednotlivých dílů a v neposlední řadě
na mechanicky poškozených místech. K únikům dochází u všech typů
automobilových klimatizací. Někteří výrobci vozidel uvádí hodnotu přípustného
úniku chladícího média za rok od 5 – 30% množství náplně.
Pokud není okruh naplněn dostatečným množstvím chladiva, nepochybně způsobí
sníženou účinnost klimatizace. Tzn. s unikajícím chladivem se vytrácí
mazivo a tím stoupá nebezpečí poškození kompresoru. Díky těmto faktorům je
ventilátor při používání A/C spuštěn na vyšší stupeň, a tím pádem i kompresor
klimatizace ,,jede“ na vyšší výkon = úměrný nárůst spotřeby pohonných hmot.
Porucha
nebo selhání kompresoru
Další z častých závad klimatizačního okruhu je porucha kompresoru. Značný vliv na
správný chod kompresoru má speciální vysoce viskozní olej. Tento olej má velmi
podobnou funkci jako olej v motoru vozidla a také svou životnost!
Zajišťuje přimazávání kompresoru a tím jeho správný chod. Při kontrole a údržbě klimatizačního okruhu
je dobré dbát i na výměnu tohoto oleje.
Rada na
závěr
Vždy před sezónou využívání klimatizace si ve Vašem voze
nechte zkontrolovat její stav a účinnost.
Dvakrát ročně provést desinfekci systému klimatizace.
Předejdete tak jejímu sníženému účinku anebo celkovému
selhání tehdy, když to nejméně čekáte.
V případě dotazů se prosím obraťte na našeho technika.
Vydáno 02.04.2015
315 Zhlédnutí