Naše společnost New Dimension, s.r.o. je na trhu osmým rokem a přináší ke svým klientům řešení, která zvyšují klíčové kompetence u zaměstnanců s cílem naplnění strategie firem. Při našich projektech rozvoje lidí ve firmách jsme se často potýkali s problémem nedostatečné aplikace rozvíjených kompetencí do denní praxe. Výsledkem byla demotivace pracovníků a manažerů v podobný způsob rozvoje, nedůvěra lidí v sebe sama a pocit že „…u nás to nefunguje“. Zabývali jsme se příčinami těchto stavů a připravili jsme postup, který výrazně zvyšuje aplikaci získaných kompetencí a zároveň přináší benefity firmě ve formě zvýšené motivace lidí a zvýšené efektivity procesů, které tito lide řídí nebo v nich pracují.
Problémem je, že lidé nedostávají
reálnou příležitost získané kompetence využít a nevidí zlepšení své práce na
konkrétních věcech. Změnám v oblasti práce s lidmi a firemní kultuře
často chyběly skutečné změny v podnikových procesech. Rozvojové aktivity bývají
vnímány jako určitý „wellness“ pro pracovníky, kteří se na kurzech učí
komunikovat, prosazovat změny, pracovat s lidmi, dávat zpětnou vazbu,
budovat tým apod., ale po návratu do firmy nedochází ve skutečnosti
k žádným změnám a zlepšení ve výkonnosti firmy. Proto se naše společnost New Dimension,
s.r.o. rozhodla na této problematice spolupracovat se společností
Productive systems s.r.o., která se zabývá zlepšováním výrobních procesů.
Kolegové řeší podobný problém, kdy změny v procesech a řízení procesů
nemají dlouhodobý charakter, nejsou pracovníky firmy pozitivně přijímány a
managementy ve firmách je neumí odkomunikovat a prosadit.
Proto jsme společně začali
připravovat a reálně měnit náš přístup při rozvoji firem a jejich zaměstnanců.
Byl to i určitý návrat k něčemu, co v naší republice ve 30.
letech minulého století již fungovalo - Baťovu systému řízení. Baťa v té
době vyznával mimo jiné jeden důležitý princip. Nejdříve vybuduj sebe a lidi a
ti potom vybudují fungující firmu.
Naše metodika zvyšování
výkonnosti firmy je založena na několika důležitých principech a postupech. Ve
zkratce se dá říci, že vždy vycházíme ze strategie a cílů firmy a náš postup je
následující:
- pochopení strategie firmy
- posouzení potenciálů pracovníků řídit a
zlepšovat procesy na požadované úrovni
- rozvoj pracovníků s cílem zlepšení
podnikových procesů dle potřeb podnikové strategie
- rozvoj klíčových kompetencí s cílem
nastavení efektivního způsobu řízení procesů
- strategický rozvoj lidí s cílem
nastavení kultury neustálého zlepšování
- vytvoření seberozvíjející se soustavy
řízení firmy
Výše popsaný přístup se nám
osvědčuje a je zatím nejúčinnější, který jsme dosud vyzkoušeli. Zaměření na
vybalancovaný přístup k lidem a procesům vyvolává nevratné změny v postojích
a ve způsobech uvažování lidí. Vytváří motivační a prozměnové prostředí, které
je předpokladem naplňování strategie firmy a zvyšování spokojenosti externích i
interních zákazníků.
Podobným způsobem již
pracujeme na reálných projektech u několika zákazníků a můžeme konstatovat, že
účinnost jak v oblasti rozvoje lidí, tak v oblasti zlepšování efektivity
procesů je mnohonásobně vyšší. Tento způsob spolupráce vyžaduje samozřejmě
dlouhodobější vztah, ale na druhou stranu to vnímáme jako nejlepší formu partnerství
mezi firmou a poradenskou společností.