Renovace tramvajových a železničních kolejnic
Provozování moderní kolejové dopravy je neoddělitelně spojeno s kvalitní a výkonnou údržbou kolejového svršku, zejména s renovací opotřebovaných tramvajových a železničních kolejnic. Při vlastním provozu dochází k největšímu opotřebení kolejnic na exponovaných místech, jako jsou tramvajové oblouky v městské dopravě, nebo kolejové výhybky a křížení (srdcovky, křídlové kolejnice, výhybkové jazyky), a to jak u tramvajových, tak i u železničních tratí.
Z provozní
praxe vyplývá, že například tramvajové oblouky je nutno z důvodu bočního
opotřebení měnit zhruba po třech letech provozu, přičemž důvodem k této
výměně je poškození (opotřebení) relativně malé části profilu kolejnice, viz
obr. 1. Zároveň je známo, že životnost kolejnice v paneláži činí cca 15
let. Navařováním takto opotřebovaných kolejnic vhodnou technologií můžeme
zajistit neomezenou opakovatelnost navařování i následně opotřebovaných návarů
a tím využití celkové životnosti kolejnice, za předpokladu dobrého technického
stavu ostatních prvků kolejového svršku.
Předmětem projektu
firmy KMT International, s.r.o. je komplexní řešení renovace opotřebovaných
tramvajových a železničních kolejí progresivní technologií navařováním
automatem pod tavidlem (SAW).
Obsahem projektové dodávky
je navařovací zařízení PS 01- RAIL
WALKER™ pro renovaci tramvajových oblouků, navařovací zařízení PS 02 - RAIL HOPPER™ pro renovaci
výhybkových součástí, mobilní technologické pracoviště kontejnerového typu
s dieselagregátem MNZK 01 - RUNNER™
pro zajištění požadavků vyplývajících z provádění rekonstrukcí
v nejrůznějších podmínkách a nová
patentovaná technologie pro navařování vysokouhlíkových ocelí automatem pod
tavidlem bez předehřevu (evropský patent č. EP 0866741 B1).
Tato technologie navařování kolejnic automatem
pod tavidlem se vyznačuje tím, že navařování se provádí bez předehřátí
kolejnic. Dosažená tvrdost návaru odpovídá tvrdosti základního materiálu
kolejnice a navíc lze dle provozních požadavků dosáhnout zvýšené tvrdosti. Při
stanovených svařovacích parametrech a kombinací přídavného materiálu a tavidla
je možno provádět vysoce produktivní rekonstrukce všech typů kolejnic
vyrobených dle normy UIC 860V, na horních i bočních plochách,
v obloucích a rovných úsecích. To vše v libovolných délkách, při
dodržení geometrické přesnosti původního tvaru hlav kolejnic a vysoké kvality
návarové vrstvy s parametry blízkými původnímu základnímu materiálu. Jedná
se o kontinuální proces s minimálním vnesením chyby lidského faktoru.
Navařovací zařízení PS 01 - RAIL WALKER™ je určeno
pro navařování opotřebovaných tramvajových oblouků, případně i preventivní
navařování nových kolejnic za účelem dosažení zvýšené odolnosti proti
opotřebení.
Tříkolové uspořádání navařovacího automatu umožňuje
optimální ustavení v rovině a současně v kombinaci s vodícími
kladkami zabezpečuje plynulý chod automatu v obloucích s malým
rádiusem, čímž lze dosáhnout téměř absolutní pravidelnosti tvaru a přesnosti
návaru. Sledování linie navařované koleje zajišťuje mechanické kopírovací
zařízení s přesností v tolerancích 0+1 mm, které svým konstrukčním řešením
zajišťuje jeho spolehlivou funkčnost nezávisle na typu kolejnice nebo tvaru
opotřebení. Sklopná bantamová
kola umožňují snadnou manipulaci a vyjíždění vozíku z kolejové dráhy.
Navařovací zařízení PS - 02 / RAIL HOPPER™ je určeno
pro rekonstrukci opotřebovaných výhybkových součástí (hrotů srdcovek,
křídlových kolejnic, výhybkových jazyků), kolejových křížení, konců kolejnic a
dalších vad. Vůbec poprvé je v technické praxi použit rozkyv automatové
hlavy pod tavidlem k souvislému navařování opotřebovaných ploch, čímž
dochází k minimalizaci startů svarových housenek. Veškeré navařovací práce
probíhají ve zcela automatizovaném cyklu a přímá komunikace obsluhy s počítačově
řízeným zařízením probíhá prostřednictvím polohového přepínače a dotykové
obrazovky, čímž jsou minimalizovány vlivy lidského faktoru. Originální způsob
zadávání trajektorie pohybu navařovací hlavy v systému 3D umožňuje provádění
návarů s vysokou přesností v tolerancích 0 +1 mm. Použití
průmyslového počítače pro řízení automatu umožňuje záznam průběhu procesu
svařování a jeho parametrů pro zdokumentování pracovního výkonu
Mobilní kontejner s dieselagregátem MNZK 01 - RUNNER™ zajišťuje veškeré
požadavky vyplývající z provádění rekonstrukcí kolejového svršku v
nejrůznějších podmínkách. Kontejner slouží jako nezávislé pracoviště pro
navařování a zároveň je nosičem veškeré technologie. Svým konstrukčním
provedením umožňuje přepravu na místo určení jak po silnici (valník, spec.
nosič kontejneru - např. T 815 - 2 PR 5 ), tak po železnici ( plošinové
kolejové podvozky ). Po přepravě na místo určení umožňuje provádět
rekonstrukční práce na kolejovém svršku nezávisle na vnějších
zdrojích, v případě potřeby i výhradně v nočních hodinách a zkrátit tak
požadavky na výluky na minimum.
Technologie
navařování kolejnic a oba typy navařovacích automatů jsou již několik let
úspěšně využívány u tuzemských (ArcelorMittal Ostrava a.s., Dopravní podnik
Ostrava, a.s.) i zahraničních zákazníků (COLAS-RAIL Dourges ve Francii, Porterbrook
Maintenance Ltd., Sheffield, Anglie, ZHOVTI VODY, Krivoi Rog, Ukrajina a od r.
2015 v Dopravním podniku Istanbul Ulasim) bez závažnějších reklamací na
technologii či navařovací zařízení.
Vydáno 21.07.2015
761 Zhlédnutí