Za krátké časové období realizace a testování pneumatik s nosorožcem ve znaku jsme se s našimi obchodními partnery v testování nezaměřili na klasickou otázku: Kolik kilometrů to najede? Hlavní důraz jsme kladli na faktory vedoucí ke spokojenosti koncového spotřebitele. Při testování pneumatik jsme oslovili čtyři skupiny přeprav. První skupinou jsou dopravci provozující hromadnou přepravu osob, dále pak jsme oslovili autodopravy přepravující sypké hmoty a pochopitelně také společnosti s regionální a dálkovou dopravou.
MHD,
POD – autobusy, trolejbusy - 295/80R22.5 , 275/70R22.5 NF 201, NR 201 A NU 301
Pneumatiky
z projektu „KAMA CMK“
testujeme ve spolupráci s významnými dopravci v České republice.
(ČSAD Hodonín, ČSAD Havířov, ČSAD Střední Čechy, DP Zlín-Otrokovice…..)
Pneumatiky
jsou namontovány na dvou nápravových, třínápravových kloubových autobusech a
trolejbusech značek SOLARIS, CROSSWAY, SOR, RENAULT, ŠKODA TR 15, 24 A 25.
V převážné části se jedná o dopravy městské a příměstské. Specifický je
provoz u trolejbusů, kde dochází k okamžitému přenosu kroutícího momentu
až 1800 Nm na hnanou nápravu. (Opačný účinek při brzdění elektrickou brzdou.)
Na této nápravě jsou pneumatiky velmi namáhány. Proto je průměrný výkon 45-50
tisíc km u pneumatiky 275/70R22.5 srovnatelný s produkty prémiových značek
v poměru cena – výkon.
Ing. Lubomír
Malinovský, který je obchodně-technickým ředitelem ve společnosti 3 ČSAD,
hodnotí probíhající testování: „Naše
společnost již v minulosti zkoušela na provozech MHD a POD (příměstská
osobní doprava) pneumatiky různých výrobců a následně jsme stanovené zkušební
parametry porovnávali s pneumatikami z produkce společnosti Goodyear,
jejíž Truck Force partneři jsme již více než 15 let. Co nás k tomuto
vedlo? Jednoznačně potřeba snižování a udržení provozních nákladů na pneumatiky
s ohledem na situaci vývoje cen v osobní dopravě. Proto jsme
přistoupily k provozním zkouškám pneumatik značky KAMA v rozměrových
řadách 275/70R22.5 a 295/80R22.5. Pneumatiky jsou nasazeny na příměstských autobusech
Crossway 12 a městských autobusech Citelis 12M.“ Po několika měsících provozních
zkoušek je možné podle Ing. Malinovského předběžně konstatovat, že v parametru
„komfort jízdy“ pneumatika splňuje požadavky v oblasti stability jízdy na
mokru, brzdění a pružnosti při jízdě po nerovnostech. Řidiči je vysoce
hodnocen záběr pneumatik. „Co se týče kilometrového výkonu těchto
pneumatik, netrpělivě očekáváme ukončení zkoušky. Mohu však již nyní říci, že
dosavadní výsledky nás naplňují optimismem a pneumatiky KAMA se jeví
v provozu MHD a POD jako velice perspektivní,“ dodává Ing. Malinovský.
Souměrné
opotřebení
Oslovili jsme
také Josefa Šebestu – technika pneuservisu ČSAD Hodonín: „Podílíme se na testování pneumatik značky KAMA z projektu CMK
v rozměrech 275/70R22.5 a 285/70R19,5 na autobusech Crossway a SOR.
Pneumatiky nejsou hlučné, ani nevykazují znaky nesouměrného ojetí dezénu. Co se
týká poměru ceny a výkonu, jsem zatím spokojen.“
Stav
karkasů
A jak to
vypadá s kostrami KAMA CMK, jsme se zeptali vedoucího výroby protektorů
společnosti CZECH STYLE
Vlastislava Maláska: „Kostry vykazují po
kontrole na diagnostickém přístroji SDS 1252 vzhledem k vysokým
kilometrovým výkonům velmi dobrý standard kvality pro další výrobu protektorů.“