Od mistrů ze zlaté kapičky k muzikálovým hvězdám
Se svým žižkovským sousedem Petrem Fadrhonsem se známe již odjakživa. Takže vím o něm prakticky téměř všechno, tedy i to, že má takové značně neobvyklé povolání. Je maskérem a svoji kariéru začínal přímo v samotné „zlaté kapličce“, tj. Národním divadle, kam mě kdysi, už někdy před dvaceti lety, pozval na návštěvu, abychom si o jeho zajímavém řemesle mohli popovídat.
Tehdy
jsem za tebou přišel do divadla v den, kdy se večer, suším hrálo představení
Naši furianti do Ladislava Stroupežnického…
„Ano, moc dobře si na to vzpomínám. Byla to doba,
kde tam tenkrát například ještě hrál pan Josef Kemr, který již, bohužel, není mezi námi, ale
také pan Jiří Štěpnička a další výborní herci…“
A jak
ses k tomuto řemeslu vůbec dostal?
Vzniklo, to tak, že můj tatínek byl v dřívější
Československé televizi vedoucí maskér a já tam za ním jako malý kluk chodil. A
mně to hrozně přitahovalo, bylo to naprosto úžasné. Líbilo se mi, jak lepil
hercům kníry, obočí a tak dále, a díky tomu se před mýma očima doslova měnily
jejich obličeje. Takže když jsem pak dospěl, rozhodl jsem se, že bych to také
hrozně rád chtěl dělat. I když musím přiznat, že tatínek příliš velkou radost z toho
neměl a od tohoto řemesla mě zrazoval. Velmi dobře věděl, že tahle práce obnáší
velkou spoustu času, a když má potom člověk rodinu, tak musí mít pro to
manželka značné porozumění, protože když se někdy někde například dělají
exteriéry, tak je pak člověk třeba i 14 dní pryč mimo Prahu.“
V tom
Národním divadle ses musel za tu dobu seznámit se spoustou skvělých herců?
„Ano, bylo to opravdu nádherné. Vždy jsem dostal
množnost se setkat s obrovskou škálou vynikajících umělců a byla to
neskutečná paráda s nimi pracovat. Hlavně s těmi staršími. Rád jsem
je pozoroval a byl jsem velmi šťastný, že mě normálně hned přijali do svého
kolektivu. Byli to pánové Martin Růžek, Josef Somr, Rudolf Hrušínský, František
Filipovský, Radovan Lukavský, Jiří Adamíra, Petr Štěpánek a mnozí a mnozí
další. Bylo jich strašně moc, nerad bych na někoho zapomněl, byla to fakt celá
plejáda těch nejlepších. A když jsem tam nastoupil jako mladý kluk, tak jsem
hned dostal za úkol dělat právě pana Josefa Kemra a pana Václava Postráneckého.
Měl jsem z toho fakt docela vítr, protože ono byli zvyklí z filmu nebo
z televize, aby to bylo všechno provedeno naprosto dokonale, prostě pintlich.
Snažil jsem se co nejlépe, jak sem uměl, a ono to nakonec docela dobře
dopadlo.“
A jak
jsi pak začal koketovat s muzikály?
„K tomu došlo pár let po revoluci, když se i u
nás začal otvírat v této oblasti větší trh. Vzpomínám, jak můj kolega
Vilém Persy, který tenkrát pracoval také v Národním divadle, a odešel na
volnou nohu a začal se podílet v tehdejším paláci kultury na muzikálu
Monte Christo. A právě on mně přitom navrhnul, jestli bych do toho nechtěl jít
s ním. Zkusil jsem to, ale protože to bylo opravdu dost časově náročné a
já nemohl stíhat dvě věci najednou, tj. pracovat v Národním divadle a
ještě dělat muzikál, tak jsem po delším rozhodování také odešel na volnou nohu.
Ve své profesi tak podnikám už asi 15 let.“
Ale
postupem doby začalo muzikálů určitě přibývat?
„Ano, a já díky tomu přišel mezi další známé
hvězdy, tentokrát z muzikálového nebe.
Seznámil jsem se postupně s Danielem Hůlkou, Jirkou Kornem, Monikou
Absolonovou, Karlem Černochem, Hankou Křížkovou, Mariánem Vojtkem, Petrou Janů,
Leonou Machálkovou, Pepou Vojtkem, Ivetou Bartošovou, Tomášem Traplem a dalšími
zpěváky. Tohle všechno se zatím stále ještě odehrávalo pouze ve zmíněném paláci
kultury. Teprve o něco později, v roce 2001, napadlo zpěváka Michala
Davida a producenta Oldřicha Lichtenberga vybudovat z bývalého kina
Sevastopol v pasáži v ulici Na příkopě dnes již proslulé muzikálové
divadlo Brodway. A první muzikál, který se zde hrál, byl v roce 2002
Kleopatra. Právě tam jsem se přihlásil spolu se svou dlouholetou spolupracovnicí
Janou Zahradníčkovou do konkursu, protože pro tento muzikál sháněli maskéry. A
protože jsme tenkrát všem jejich požadavkům vyhovovali, tak si nás vybrali a
tím pádem byla odstartována naše spolupráce. Vytipovali jsme si potom ještě
další partu maskérů, kterou nám produkce také schválila. A v tomto složení
fungujeme s touto produkcí dodnes.“
A jaké
se v současné době hrají muzikály, na kterých se podílíš?
„Byla to již řečená Kleopatra, dále Tři
mušketýři, Mona Lisa, Angelika, Kat Mydlář a v poslední době nejnověji Klíč
králů. Mezitím se začalo také hrát ve zrekonstruovaném divadle u Hybernů. Nyní
se U Hybernů ještě navíc také hraje pod vedením producentky Emy Krahulíkové
muzikál Quasimodo a Lucrezia Borgis a připravuje se ještě muzikál Mery Poppins.
Na nedostatek práce si rozhodně stěžovat nemůžu, protože člověk neustále
pendluje mezi oběma divadly.“
Jenže
to není zdaleka všechno. Vždyť k tomu navíc ještě provozuješ svoji
maskérskou školu…
„To mě napadlo jednoho dne v létě.
Uvědomil jsem si totiž, že dnes sice existuje veliké množství nejrůznějších
vizážistů, ale maskéři naopak pomalu vymírají. Proto jsem se rozhodl, že si
navíc otevřu vlastní maskérskou školu (Fazamakeup) a tam budu učit praxi
studenty maskérské školy, včetně rekvalifikačních kurzů. Takže jsem si požádal
o povolení provozování této živnosti na ministerstvu školství. Živnost funguje
již desátým rokem a děti se zde učí veškeré základy maskéřiny od výroby paruk
přes vlásenkářství po česání historických účesů, líčení jak divadelní, tak i
líčení filmové, filmové efekty atd. s výukou česání historických účesů a i
s líčením mi pomáhá již zmíněná kolegyně Jana Zahradníčková, která se mnou
spolupracuje na muzikálech a navíc i působí v Divadle v Dlouhé.
S Janou Zahradníčkovou také chodíme líčit k filmu a na reklamy. A ve
škole nám pomáhá také Olinka Totzauerová, moje bývalá mistrová ještě
z doby, kdy já sám jsem se učil toto řemeslo.“
Máš
tedy skutečně moře práce. Jak vůbec odpočíváš?
„Abych se přiznal, těším se vždy na léto. To
si vezmu dovolenou a jedu do teplých krajin, konkrétně k moři do Řecka.
Vydáno 17.03.2013
332 Zhlédnutí